en dag i franska Göteborg.

franska fröken tog med sig hela bunten elever till stora staden. I en buss som var fylld med léenden och franska sånger sov jag gott tills vi kom fram. Först skulle alla kolla på fotomuséum Hasselblad. Uppför långa trappor i samlad trupp. Skolutflykt.
´
Många ville nog bort. Muséum är kanske inget man tycker om när man är 17. Lite i hemlighet tyckte jag om det.


På nästa våning fanns målningar som jag ville peta på fast man nog inte fick. Monét och Picasso. Stora världen kom nära mig. Fint, fast jag bara är 16 snart 17.

Sedan blev det fri lek. Jag bestämde att min absoluta favoritaffär i Sverige skulle bli målet. Ingen var lika exalterad av Beyond Retro som jag, men jag är ju lite som jag är.  Nästan som maskeradaffär i England är affären. Tyllkjolar som jag ska köpa jättemånga av hänger i taket. Då när jag blir stor och jätterik. Sedan köpte vi godis i en affär som luktade som gélehallon, salta sillar och kärlek.
 
Göteborg är en stad som är full av folk och bilder. Eller så är det bilderna och folket som är fulla av Göteborg. Kameran kunde inte låta bli att ta kort på alla träd, gatstenar, soptunnor och statslevande varelser.


Det verkliga målet var teatern. Jag som inte är så van vid teater har lite svårt att förstå varför det måste vara så teatriskt på teater. Den inbillningssjuke av Molière sågs. Jag skrattade två gånger. En gång när en rödhårig skådespelserska var ganska rolig. En annan gång när en tant skrattade roligt åt en man som inte alls var rolig. Men tråkigt med teater, Nehejdå! Jag älskar att titta på folk, och kulturfolk är väldigt så roliga att se på. Många var så finklädda att jag log. Men bäst var ändå teaterkläderna.De såg ut som om jag hade hittat på dom, så som dom såg ut. Jag skulle hemskt gärna vilja ha den där vita klänningen med hål i ryggen. Ni skulle förstått om ni varit där.

Sen åkte vi hem i natten. Jag satt med håkan hellström på bussen såklart. Han sjöng mig till söms och sen sov jag tills dagen var slut och det blev en ny dag.
Fläderkyss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0